Transport Week powrócił do Gdyni. W dniach 14-15 czerwca 2022 r. najwyższej klasy prelegenci i zaangażowana publiczność spotkali się, aby zgłębić najważniejsze zagadnienia kształtujące obecny i przyszły obraz sektora transportowego.
W trakcie dwóch dni konferencji omówiony został szeroki zakres zagadnień, począwszy od wpływu polityki klimatycznej UE na branżę, poprzez dogłębną analizę rynku kontenerowego, roro i promowego, aż po najciekawsze projekty infrastrukturalne realizowane obecnie w polskich portach i terminalach.
Wydarzenie, organizowane po raz kolejny pod patronatem Miasta Gdynia i w ścisłej współpracy z Portem Gdynia, było idealną platformą do wymiany wiedzy oraz doświadczeń dla przedstawicieli portów, terminali, centr logistycznych, spedycji, armatorów i dostawców technologii.
Wyzwania i szanse
W trakcie pięciu sesji, zorganizowanych podczas dwóch dni wydarzenia, uczestnicy mieli okazję wysłuchać prezentacji oraz dyskusji poruszających najistotniejsze tematy dla rozwoju branży morskiej.
Nie sposób obecnie uniknąć rozmowy o zmieniającej się dynamicznie sytuacji geopolitycznej w Europie, dlatego też goście docenili dogłębną analizę przygotowaną przez jednego z wiodących ekspertów branży morskiej – Larsa Jensena (Vespucci Maritime). W ramach oceny kluczowych dla rynku czynników, zwrócił uwagę na rosnące koszty paliwa, przekształcenie modelu biznesowego w kierunku digitalizacji i konieczność poprawy przepływu pustych kontenerów.
Podczas konferencji zostały również przedstawione projekty infrastrukturalne w Portach Gdynia i Szczecin-Świnoujście oraz możliwości, jakie otwierają się przed portami w kontekście ich roli jako hubów energetycznych. Paneliści, wśród których byli m.in. Anna-Rieke Stuhlmann (ESPO) i Willem Slendebroek (MTBS), omawiali też kwestie związane z przetasowaniami na rynku pracy oraz koniecznością przeformatowania modelu logistycznego w basenie Morza Bałtyckiego. Swoim doświadczeniem podzielili się przedstawiciele portów zagranicznych w Kaskinen, Oslo i Roenne, a także reprezentanci organizacji takich jak HHLA czy Hydrogen Europe.
Niewątpliwą gratką dla uczestników był panel dyskusyjny poświęcony wpływowi transportu morskiego na rozwój lokalnej i regionalnej ekonomii oraz potencjałowi równoległego rozwoju portów i miast portowych, w którym zasiedli wysłannicy Miasta i Portu Gdynia, a także Wojciech Tyborowski z Invest in Pomerania.
Wydarzenia towarzyszące
Tradycyjnie głównej konferencji Transport Week towarzyszył szereg dodatkowych spotkań. Wśród partnerów wydarzenia zagościli raz jeszcze Namiary na Morze i Handel, organizatorzy spotkania pt. „Europejski Zielony Ład w transporcie i logistyce – szansa rozwoju czy ekologiczny nakaz?”, które odbyło się w trakcie pierwszego dnia konferencji.
Uczestnicy zapoznali się również z projektem Connect2SmallPorts. Podczas dwóch spotkań przedstawione zostały najistotniejsze kwestie związane z procesem cyfryzacji transportu morskiego w regionie Morza Bałtyckiego oraz związane z nim strategie dla małych i średnich portów.
Żywiołowe dyskusje, które toczyły się w trakcie networkingu, sprzyjały wymianie doświadczeń, a Transport Week z pewnością powróci na kolejną edycję.