WEB Summit odbyło się między 5 a 8 listopada w Lizbonie. Tegoroczna edycja potwierdziła status Web Summit jako „najlepszej konferencji technologicznej na planecie Ziemia” (Forbes). W przeciągu ośmiu lat wydarzenie urosło z 400 w 2010 do blisko 70 000 uczestników w tym roku. Pośród nich są tysiące dziennikarzy, startupowców, inwestorów, a także przedstawiciele wielu branż i specjalizacji z ponad 150 krajów.
Liczba zaproszonych gości oraz imponujący zakres poruszanych tematów wprawia w zakłopotanie nawet najbardziej doświadczonych mistrzów „konferencyjnego zen”. W tym roku prelekcje prezentowano na ponad 20stu równoległych konferencjach tematycznych. Szczęśliwie, kiedy tylko przełamiemy niedosyt i rozczarowanie wynikające z fizycznej niemożności pojawienia się w różnych miejscach w tym samym czasie – okaże się, że WEB Summit już nie przytłacza swym rozmachem. Co więcej, na każdym kroku zachęca do interakcji.
Wśród stoisk i pawilonów rozmieszczonych na czterech ogromnych salach lizbońskiego centrum wystawienniczo-kongresowego (FIL) nie mogło zabraknąć walczących o uwagę światowych gigantów – Google, Microsoft, IBM, Amazon – a także krajów prześcigających się w ofercie „tech-wsparcia” dla najbardziej obiecujących startupów. Cieszy obecność Polski – już po raz drugi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała stoisko, na którym ponad 40 polskich firm mogło promować swoją ofertę w ramach Branżowego Programu Promocji sektora IT.
Platforma dla pionierów zmian
Web Summit okazuje się bezkonkurencyjny jako platforma wymiany opinii, wiedzy i doświadczeń ludzi mających realny wpływ na kształt dzisiejszego świata – pionierów zmian. To także doskonała okazja do czerpania inspiracji, nie tylko na jednej z precyzyjnie profilowanych pod kątem konkretnych zagadnień i technologii ścieżek, ale też w trakcie spotkań z uczestnikami konferencji.
Konieczność dotrzymania tempa postępowi technologicznemu odciska coraz głębsze większe piętno na sektorze nowoczesnych usług biznesowych (BSS). Szybka adaptacja do zachodzących na rynku zmian staje się jedną z głównych cech całego sektora.
Odpowiedzialność za skutki hiper-rozwoju technologicznego
W obliczu wyzwań przed jakimi stawia nas rozwój i dostępność zaawansowanych technologii, szczególnie interesujący był tegoroczny dialog pomiędzy szefami wielkich korporacji i koncernów a politykami. Ta dyskusja prowadzona była na wielu scenach i stała się osią WEB Summit 2018. Głos zabrali w niej między innymi Brad Smith (Microsoft), czy Young Sohn (Samsung Electronics), jak i Margrethe Vestager czy Vera Jourova (Komisja Europejska). Świadomość bycia zarówno częścią globalnych problemów, jak i środkiem do ich rozwiązania prawdopodobnie doprowadzi do bliższej współpracy pomiędzy firmami spod znaku „Big Tech” oraz instytucjami europejskimi.
Podczas WEB Summit branża technologiczna zmagająca się z zagadnieniami zbierania i przetwarzania danych, cyber ataków, fal dezinformacji, czy nawet spadków cen akcji i rekordowych kar antymonopolowch dochodzi do wspólnych wniosków. Krótko mówiąc – chodzi o odpowiedzialność.
BW