PL / EN

Sektor logistyczny

Pomorskie posiada wyjątkowy potencjał logistyczny wynikający z doskonałego położenia geograficznego, dzięki któremu pełni rolę węzła transportowego dla Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki dwóm dynamicznie rozwijającym się portom w Gdańsku i Gdyni oraz stale rozbudowywanemu zapleczu logistycznemu pomorskie wyrasta również na hub portowy.

Portowy hub Europy Środkowo-Wschodniej

W regionie działają dwa dynamicznie rozwijające się porty w Gdańsku i Gdyni, które obsługują wszystkie typy ładunków i wszystkie kierunki świata. W sumie w obu trójmiejskich portach w 2018 roku przeładowano ponad 72,5 mln ton towarów. Port Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło w 2018 roku ponad 49 mln ton. Rosnące znaczenie portu zostało odzwierciedlenie w debiucie gdańskiego portu na liście „One Hundred Ports 2018” opracowanej przez Lloyd’s.

Trójmiejskie porty regularnie obsługują połączenia z Azją (m.in. Chiny, Tajwan, Singapur, Liban), Ameryką Północną (m.in. USA, Meksyk), Południową (m.in. Gujana, Wenezuela, Kolumbia) i Środkową (m.in. Gwatemalia, Honduras, Kostaryka), a także portami Europy (w tym Rotterdam, Hamburg i St. Petersburg). Port Gdańsk utrzymuje dwa tygodniowe połączenia z Azją obsługiwane przez największe kontenerowce świata.

Port of Gdansk and Port of Gdynia statistics, 2019
Port of Gdansk and Port of Gdynia statistics, 2019

Dowiedz się więcej na temat położenia regionu.

Rekordowe przeładunki kontenerowe

Oba porty wyrastają też na regionalnych liderów w przeładunkach kontenerów, plasując Trójmiasto na pierwszym miejscu wśród bałtyckich portów. Trzy nowoczesne i dynamicznie rozwijające się terminale kontenerowe: Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT), Gdynia Container Terminal (GCT) i Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT), odnotowują historycznie rekordowe przeładunki. DCT – “kontenerowa marka gdańskiego portu” – jest pod tym względem wiodącym terminalem na Bałtyku.

Container handling at the Port of Gdansk and Port of Gdynia (Th. TEU)
Container handling at the Port of Gdansk and Port of Gdynia (Th. TEU)

Zaplecze logistyczne

Pomorskie oferuje także dobrze rozwiniętą i stale rozbudowywaną bazę logistyczną.

Na terenie 110 hektarów w sąsiedztwie DCT Gdańsk zlokalizowane jest Pomorskie Centrum Logistyczne (PCL), które – dzięki lokalizacji przy terminalu kontenerowym – w pełni realizuje koncepcję Port Centric Logistics. Z kolei na obszarze Portu Gdynia działa Centrum Logistyczne dostosowane do potrzeb operatorów logistycznych, przedsiębiorstw spedycyjnych, firm zajmujących się usługami składowymi oraz innych usługodawców logistycznych.

Intensywnie rozbudowuje się też infrastruktura drogowa i kolejowa, w tym na osi korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, którym płyną towarowe strumienie importowe i eksportowe w relacjach Polski z innymi krajami północy i południa Europy.

Dowiedz się więcej na temat infrastruktury biznesowej.

 

Wykwalifikowane kadry

Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Akademia Morska – wiodące uczelnie Polski i regionu – oferują rozszerzone programy nauczania handlu zagranicznego, logistyki, spedycji i operacji portowych. Bogatą ofertę edukacyjna posiadają też prywatne uczelnie. Również na średnim poziomie edukacji kształceni są specjaliści stanowiący podstawowe zasoby kadrowe dla sektorów morskiego, transportu, logistyki i spedycji.

Dowiedz się więcej na temat dostępności wykwalifikowanych kadr.

Logo Invest In Pomerania B&W

Kontakt

Al. Grunwaldzka 472 D
Olivia Business Centre - Olivia Six
80-309 Gdańsk

+48 (58) 32 33 256

office@investinpomerania.pl

Invest In Pomerania