Przemysł stoczniowy to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki regionu. Portfolio produktowe trójmiejskiej stoczni obejmuje wysoce wyspecjalizowane jednostki pływające, takie jak kładki kablowe, statki typu jack-up o dużej ładowności i statki zasilane LNG, wieże wiatrowe, arktyczne statki kontenerowe i ekskluzywne jachty.
Grupa Remontowa to jedna z największych firm w branży. Jej podstawową działalnością są remonty statków i budowa statków specjalistycznych, takich jak statki kontenerowe typu arktycznego, statki typu jack-up, czy statki zasilane LNG. W ostatnich latach stocznia zwodowała szereg promów o napędzie hybrydowym, które doskonale wpisują się w dzisiejsze trendy w transporcie morskim bliskiego zasięgu.
Inne wiodące firmy to stocznia Crist (budowa podnośników ciężkich), Energomontaż – Północ Gdynia (EPG), Mostostal Pomorze (budowa konstrukcji stalowych dla przemysłu morskiego), Nauta (remonty statków), GSG Tower (wieże wiatrowe) lub Kongsberg Maritime, wcześniej Rolls Royce (wciągarki pokładowe i serwis silników).
Polska branża jachtowa jest światowym liderem w najpopularniejszym segmencie łodzi motorowych o długości 6-9 metrów (w tej kategorii Polska zajmuje 2 miejsce za USA). W regionie funkcjonuje wiele firm a wśród nich Sunreef Yachts, Admiral Boats czy Conrad Shipard.
Oprócz produkcji w Trójmieście prężnie rozwijają się także firmy projektowe okrętowe z łącznym zatrudnieniem ponad 1000 inżynierów.
Wśród zakończonych projektów należy wymienić statek Heavy Lift jack-up Innovation (zbudowany przez stocznię Crist za 200 mln euro). Warstwa kablowa Siem Aimery (budowana przez Stocznię Remontową) to kolejny przykład zaawansowanych projektów ostatnich lat. Samo Siem Aimery to jeden z najdroższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów, jakie kiedykolwiek podjął polski przemysł stoczniowy.
Czytaj więcej o sektorze logistycznym.
Czołowe światowe towarzystwa klasyfikacyjne – DNV GL, Lloyds Register i American Bureau of Shipping – mają swoje siedziby w Trójmieście. Biuro DNV GL w Gdyni zatrudnia ponad 200 inżynierów. ICD Poland (część grupy Vard) i Kongsberg Maritime (dawniej Rolls-Royce Marine Poland) z powodzeniem rozwijają swoją działalność na Pomorzu. W regionie działają dwa duże ośrodki badawczo-projektowe: Centrum Projektowo-Badawcze Okrętów S.A. (CTO) oraz Centrum Techniki Morskiej (CTM).