PL / EN

Dlaczego japońskie firmy inwestują w Trójmieście

Firmy z Dalekiego Wschodu od lat są obecne w Polsce, m.in. w branży  produkcyjnej i motoryzacyjnej, a w ostatniej dekadzie także w  sektorze usług wspólnych.  Coraz chętniej  firmy z Japonii znajdują u nas swoje miejsce, wybierając właśnie Trójmiasto wśród potencjalnych lokalizacji, tworząc przy tym setki miejsc pracy.

Lokalizacja, lokalizacja, jeszcze raz lokalizacja

W Trójmieście działają czołowe japońskie firmy, takie jak Ricoh, Fujifilm, Nippon Seiki i ONE. Choć reprezentują różne sektory, z perspektywy potrzeb usług wspólnych, kierowały się podobnymi kryteriami przy otwieraniu swoich biur na Pomorzu w tym lokalizacją, potencjałem ludzkim, i stabilnością polityczną. 

– Pośród głównych globalnych kierunków, w które patrzymy w poszukiwaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, wymieniamy tradycyjnie kraje nordyckie, USA, Niemcy lub Wielką Brytanię. Jednakże w ciągu ostatniej dekady, w dużym stopniu dzięki dynamicznemu rozwojowi sektora BSS, pojawiła się na Pomorzu znacząca liczba światowych, popularnych marek, które mają swe korzenie w Japonii. Liczymy na zwiększenie liczby firm pochodzących z tego kraju – tytana biznesu i innowacji. Pragniemy udowodnić, że Pomorze jest zdolnym i chętnym partnerem biznesowym, potrafiącym sprostać wysokim japońskim wymaganiom! – mówi Marcin Grzegory, Zastępca Dyrektora Invest in Pomerania.

W Trójmieście działają czołowe japońskie marki, takie jak Ricoh, Fujifilm, Nippon Seiki i ONE. Choć firmy te reprezentują różne sektory, kierowały się podobnymi kryteriami przy otwieraniu swoich biur na Pomorzu.

Jessika Jeschor, Ricoh

Utworzenie pierwszego biura usług biznesowych Ricoh w Polsce, zatrudniającego zaledwie kilkunastu pracowników, poprzedziło staranne rozważenie wielu innych lokalizacji, zarówno w Polsce,

jak i poza nią. – Zaczęliśmy od bardzo typowego podejścia do usług wspólnych – mówi Jessika Jeschor,  dyrektor działu usług biznesowych w Ricoh EMEA. – Były to działania transakcyjne w obszarze finansów i administracji, które obejmowały wprowadzanie danych, usługi księgowe i przetwarzanie zleceń sprzedaży naszych działów operacyjnych w regionie EMEA.

Obecnie firma zatrudnia 240 osób i przekształciła się w bardzo zróżnicowany i wysoce wyspecjalizowany zespół, dbając jednocześnie o szereg różnych procesów: łańcuch dostaw, zarządzanie danymi, leasing, wsparcie sprzedaży, usługi specjalistyczne, e-commerce i marketing cyfrowy.

Ricoh nie jest jedyną firmą pochodzącą z Japonii, która wybrała Pomorze.

Globalne operacje

Podczas gdy wiele japońskich marek w Europie nadal ma swoje zaplecze finansowe, księgowe i IT w Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemczech, obserwujemy zmianę, ponieważ coraz więcej firm tworzy swoje centra usług wspólnych (SSC) w Polsce, w tym w Trójmieście. – Widzę stały wzrost japońskich centrów usług wspólnych w Polsce – mówi Thom Barnhardt, założyciel CEE Business Media, Inc. i organizator wydarzeń poświęconych BSS w Europie Środkowo-Wschodniej – Polska ma dobrą lokalizację, wielu specjalistów i rozległą sieć SSC.

To właśnie przekonało Fujifilm Europe do otwarcia centrum usług wspólnych w Gdańsku. Obecnie biuro Fujifilm Europe w Trójmieście realizuje procesy operacyjne w obszarach finansów, zakupów i zasobów ludzkich.

Dlaczego na lokalizację wybrano Trójmiasto? – To miejsce zostało wybrane na podstawie punktacji opartej o nasze wymagania dotyczące tworzenia [takich ośrodków] – mówi Michał Wojciechowski, Shared Service Director w Fujifilm Europe Business Service Sp. z o. o w GdańskuLokalizacja, dyspozycyjność wykwalifikowanych pracowników i infrastruktura były decydującymi czynnikami i można powiedzieć, że wzięto pod uwagę łącznie 100 miast, a w finałowym etapie Gdańsk wygrał z dwiema europejskimi stolicami w regionie. Po 5 latach od naszego początku na Pomorzu, nie mamy wątpliwości, że był to właściwy wybór – dodaje.

Opinia ta znajduje odzwierciedlenie w wielu innych rozmowach z przedstawicielami firm z Japonii.

Dlaczego Trójmiasto

Globalne centrum biznesowe Ricoh w Gdańsku wspiera podmioty spółki w regionie EMEA, obejmując wszystko, począwszy od zobowiązań i należności, księgi głównej i kontroli finansowej, w ścisłej współpracy z działami finansowymi podmiotów Ricoh w całym regionie.

Przyglądając się innym potencjalnym lokalizacjom w Polsce i w innych krajach, firma Ricoh kierowała się szeregiem kryteriów, które musiały zostać spełnione. Decydującymi czynnikami były stabilność polityczna, dobre połączenia i bliskość kluczowych rynków.

Port lotniczy Gdańsk ma bardzo dobre połączenia ze Skandynawią, z którą ściśle współpracujemy – mówi Jessika Jeschor. Firma chciała również uniknąć przepełnionych rynków.  – Pracowałam przez jakiś czas w Krakowie i Warszawie, a w tym przypadku szukaliśmy raczej rynku średniej wielkości, gdzie jakość jest większa niż ilość. I nigdy nie żałowaliśmy naszej decyzji. To bardzo dobra lokalizacja dla operacji BSS i powiedziałbym, że ludzie są najważniejszym powodem – potwierdza Jeschor – Talent i dostępność językowa – to były dla nas kluczowe czynniki lokalizacji naszej działalności w Gdańsku.

Położenie Trójmiasta w pobliżu portów to także ogromny atut dla inwestycji zagranicznych. – Rozwój Trójmiasta, a zwłaszcza widoczna rozbudowa Portu Gdańskiego, pokazuje, że Trójmiasto jest mocno zakorzenione na portowej mapie Europy – przyznaje Reiner Zimbalski, dyrektor Centralnej jednostki serwisowej w Ocean Network Express Ltd. (ONE).

W ramach procesu ciągłego doskonalenia, biuro w Gdańsku ocenia jakość procesów wewnętrznych w grupie, opracowuje najlepsze praktyki, optymalizuje logistykę oraz koordynuje przepływ informacji pomiędzy statkami i portami morskimi, obsługując ponad 20 portów –  od Skandynawii i krajów bałtyckich po Wielką Brytanię i Morze Śródziemne. Firma zapewnia kontenery we właściwym miejscu, odpowiednim rozmiarze, odpowiednim czasie i potrzebnej objętości w Europie i Afryce. Ponadto zespół w Gdańsku organizuje również procesy konserwacji i napraw kontenerów w celu utrzymania ich w dobrym stanie użytkowym.

Ludzie przede wszystkim

Pomorze jest największym ośrodkiem akademickim w północnej Polsce z 24 uczelniami wyższymi i ponad 80 tysiącami studentów. Wśród ośrodków akademickich można wyróżnić między innymi m.in. Politechnikę Gdańską, Uniwersytet Gdański i Akademię Morską w Gdyni. W Trójmieście znajduje się również Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych oferująca kierunki takie jak Sztuka Nowych Mediów i Kultura Japonii.

Dzięki dobrej ofercie edukacyjnej Trójmiasto przyciąga studentów i pracowników, zajmując czołowe miejsce w kraju pod względem dodatniego bilansu migracji krajowych i zagranicznych.

Co więcej, około połowa pracowników regionu mieszka w aglomeracji trójmiejskiej, co ułatwia inwestorom pozyskiwanie potrzebnych kadr. Przyciąganie i zatrzymanie pracowników jest wspierane przez Invest in Pomerania poprzez inicjatywę Live more. Pomerania i platformę  Jobs@Pomerania. Obie koncentrują się na obecnych już w regionie międzynarodowych inwestorach lub tych chętnych do przeniesienia się na Pomorze. Dzięki portalowi pracy wszyscy partnerzy mają dostęp do ponad 3000 życiorysów odpowiadających 6 najbardziej pożądanym profilom w regionie. Więcej informacji: https://jobs.livemorepomerania.com.

Wspieramy firmy w całej Europie, więc oprócz umiejętności technicznych ważne są języki. Częścią naszej kultury jest również to, że chcemy mieć bardzo zróżnicowaną grupę pracowników, składającą się z ludzi z różnych środowisk, z różnymi doświadczeniami, z różnych krajów. Obszar Trójmiasta zapewnia nam doskonałą pulę talentów, ponieważ ludzie tutaj są zazwyczaj dobrze wykształceni, a językiem biznesu jest angielski – potwierdza Jeschor.

Pomorze to miejsce, gdzie ludzie chętnie przeprowadzają się z dowolnego miejsca w Polsce i za granicą. Atrakcyjność architektoniczna, przyrodnicza, kulturalna i edukacyjna regionu jest promowana poprzez inicjatywę Live more. Pomerania. W 2018 roku Invest in Pomerania uruchomiła platformę w ramach wysiłków na rzecz wzmocnienia marki Pomorza i Trójmiasta na poziomie międzynarodowym. Celem Live more. Pomerania jest pokazanie światu, jak wspaniale studiuje się, żyje i pracuje na Pomorzu. Więcej informacji: www.livemorepomerania.com.

Software „made in Trójmiasto” podbija świat

Jolanta Gronowska, Nippon Seiki

Nippon Seiki to kolejny przykład globalnej firmy wykorzystującej lokalną pulę talentów, w tym przypadku inżynierów. – Trójmiasto to jedna z najbardziej pożądanych lokalizacji do założenia nowego biznesu lub rozbudowy istniejącego – mówi Jolanta Gronowska, koordynator biura Nippon Seiki (Europe) B. V.

Oddział w Gdańsku działa w branży motoryzacyjnej. Bezpośrednio zaopatruje producentów europejskich marek samochodów klasy premium. Inżynierowie z Gdańska ściśle współpracują z ośrodkami inżynierskimi Nippon Seiki w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Japonii. Centrum w Gdańsku zatrudnia obecnie 80 osób, ale planuje dalszą rozbudowę poprzez zatrudnienie kierowników projektów, inżynierów oprogramowania, inżynierów testujących oprogramowanie, inżynierów systemów i wymagań, inżynierów zapewnienia jakości oprogramowania oraz inżynierów DevOps.

Nasi specjaliści pracują nad specyfikacją wymagań, projektowaniem, tworzeniem i testowaniem oprogramowania systemów wsparcia kierowcy – mówi Wojciech Gutowski,  kierownik gdańskiego oddziału Nippon Seiki (Europe) B. V.  – Tworzymy oprogramowanie, które kończy się w końcowym produkcie: samochody dużych europejskich producentów marek premium.

Potencjał inwestycyjny Trójmiasta wynika z jego bogatej oferty edukacyjnej i biznesowej opartej na bliskości dużych firm i uczelni tworzących wzajemnie połączony system.

Trójmiasto jest dobrze znaną lokalizacją w całej Europie, będąc klastrem akademickim i biznesowym przyciągającym wielu inwestorów, co prowadzi do szybkiego rozwoju całego regionu dzięki know-how technologicznemu i wymianie kapitału ludzkiego skutkującej ciągłym rozwojem – mówi Gutowski.

Międzynarodowa kultura pracy

Globalne firmy wybierają również Pomorze z innego powodu: możliwości błyskawicznego wdrożenia międzynarodowej kultury pracy. – Jako międzynarodowa, znana korporacja, Gdańska spółka zależna podąża za standardami kulturowymi międzynarodowej korporacji i z tego punktu widzenia nie ma na nią wpływu struktura własności. Ponadto nasze lokalne podejście jest silnie skoncentrowane na ludziach – wyjaśnia Michał Wojciechowski, Shared Service Director w Fujifilm Europe Business Service Sp. z o. o w Gdańsku.

Bliskość polskiej i japońskiej kultury pracy pozwala na przyjęcie japońskich tradycyjnych wartości w kontekście lokalnym.

Firma Ricoh została założona ponad 80 lat temu w Tokio, dziś jest firmą globalną. Mimo to stara się utrzymać tradycyjne wartości. Nazywamy to “duchem 3 miłości” –  mówi Jessika Jeschor  – Kochaj swojego bliźniego, kochaj swój kraj, kochaj swoją pracę. Co prawda, ilekroć wyjaśniam to nowym osobom dołączającym do firmy, jestem świadomy, że może to brzmieć trochę dziwnie i staromodnie w dzisiejszych czasach. Ale jeśli przełoży się ją na współczesny kontekst, jest ona bardziej aktualna niż kiedykolwiek i odzwierciedla nasze zaangażowanie w CSR i zaangażowanie w globalne cele zrównoważonego rozwoju – dodaje.

Zapytana o jedne z największych różnic w kulturze biznesu, Jeschor mówi: W porównaniu z innymi kulturami procesy decyzyjne w japońskich firmach mogą być postrzegane jako wolniejsze, ale myślę, że jest wiele wartości w tym sposobie pracy.

Różnice kulturowe leżą u podstaw wszystkich aspektów życia zawodowego, od relacji z szefem po proces decyzyjny. Japońska kultura pracy opiera się na wysokich standardach jakości produktu i procesów, oczekiwaniu  pełnego zaufania i wydajności.

– Elastyczność jest kluczowa i pomogła nam przyspieszyć nasze portfolio usług cyfrowych przez cały okres pandemii – mówi Jessika Jeschor – Aby określić nasz strategiczny kierunek, pracujemy w oparciu o globalne plany średnioterminowe i uważam, że to bardzo dobry sposób pracy, każdy jest świadomy strategicznych celów, dokąd zmierzamy i jakie są kroki, które nas tam zaprowadzą.

Powyższe wypowiedzi pochodzą od przedstawicieli japońskich firm obecnych w regionie. Hitachi ABB Power Grids, NordGlass i Yusen Logistics to kolejne przykłady międzynarodowych firm o japońskich korzeniach, które również zdecydowały się zainwestować i rozwinąć swoją działalność na Pomorzu.

Przyszłość po pandemii

Pandemia spowodowała, że wszystkie firmy cofnęły się o krok, zmieniły strategię i powróciły z jeszcze większymi planami. Jak widać w corocznym raporcie Invest in Pomerania o stanie BSS, sektor ma szansę skorzystać z tej sytuacji. Ponieważ coraz więcej firm będzie chciało skonsolidować swoją działalność w zakresie usług wspólnych, można spodziewać się większego zapotrzebowanie na współpracę z dostawcami usług biznesowych.

COVID-19 zmienił naszą perspektywę, jak zapewne dla każdego innego – mówi Jeschor – To faza niepewności, więc jesteśmy w trakcie dostosowywania naszych planów. Jednak ogólnie rzecz biorąc, i wyobrażam sobie, że odnosi się to do całego sektora BSS, ponieważ wiele firm jest zobowiązanych do restrukturyzacji z uwagi na malejące przychody i dostosowanie ich po stronie kosztów, myślę, że możliwości dla naszej branży są właśnie tam. – mówi Jeschor. – Ricoh wkrótce wyjdzie z fazy stabilizacji i przygotowuje się do dalszego wzrostu w tym roku.

Biuro Nippon Seiki Europe w Gdańsku również planuje rozbudowę. Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom rynku europejskiego, centrum stworzy nowe stanowiska zarówno w inżynierii, jak i administracji. Gdański zespół będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w rozwoju przyszłych produktów Nippon Seiki, które będą wytwarzane również w Polsce  – Chcemy dodawać więcej entuzjastycznych i zdolnych osób do naszego istniejącego, doświadczonego zespołu, abyśmy mogli nadal wspierać rosnące wymagania klientów dotyczące naszych innowacyjnych produktów. Inwestycje, które realizujemy w Polsce, są ważną częścią naszych planów na całym świecie – mówi Wojciech Gutowski.

Wizja ta opiera się nie tylko na triadzie: pula talentów-infrastruktura-lokalizacja, ale także na bliskości kulturowej – Kultura japońska jest tak naprawdę bardzo bliska kulturze polskiej. – podsumowuje Gronowska –  Oczywiście jesteśmy konkurencyjni pod względem kosztów i mamy stabilną sytuację gospodarczą i polityczną. Te i inne korzyści przyciągają międzynarodowych inwestorów. Bliskie relacje ze skandynawskimi firmami, dla których Europa Środkowo-Wschodnia jest miejscem docelowym, to tylko przykład. Ekosystem ten sprzyja tworzeniu nowych, dogodnych partnerstw międzynarodowych i umacnianiu istniejącej społeczności.

Myśl globalnie, działaj lokalnie

Trójmiasto jest tak zróżnicowane, jak marki działające na całym Pomorzu. Rozwój regionu jest bezpośrednio związany z BIZ z różnych dziedzin, wdrażając szeroką gamę produktów i usług oraz poszukując wszelkiego rodzaju pracowników. Cel ten można osiągnąć jedynie we współpracy lokalnych podmiotów z istniejącymi i przyjętymi globalnymi markami. Japońskie firmy są silnym filarem regionalnego krajobrazu BIZ i nadal zwiększają swój udział.

Opierając się na credo „we care more”, Trójmiasto wyróżnia na tle innych polskich miast pionierską wizja budowania zróżnicowanych zasobów ludzkich opartych na otwartości na migrantów, zakorzenionych w hanzeatyckich tradycjach. Świadomość wartości różnorodności i jej ogromnego potencjału w zakresie pobudzania wzrostu gospodarczego i społecznego jest wspólna dla wszystkich sektorów i środowisk: administracji lokalnej, przedsiębiorstw, środowisk akademickich i organizacji społecznych. Integracja imigrantów i modele równego traktowania stanowią praktyczną realizację tej wizji.

Pomorze, oferując duży wybór ułatwień dla biznesu, z sukcesem łączy wszystkich graczy na lokalnym rynku.  To gospodarka oparta na kreatywności, współpracy i przyjaznym środowisku biznesowym, gdzie centra B+R odpowiadają ną potrzeby przedsiębiorstw. To strategiczna lokalizacja pod względem transportu i dostępu do rynków lokalnych, krajowych i międzynarodowych. Światowej klasy system edukacji z partnerstwami publiczno-prywatnymi i innowacyjnymi kursami sprawia, że Trójmiasto jest doskonałym miejscem do życia.

 

Logo Invest In Pomerania B&W

Kontakt

Al. Grunwaldzka 472 D
Olivia Business Centre - Olivia Six
80-309 Gdańsk

+48 (58) 32 33 256

office@investinpomerania.pl

Invest In Pomerania